Strandinger
14. august 1852
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Lineredning
Aaltos redning var en blanding mellem redning med båd og raketline.
Lineredning var den foretrukne redningsmetode, selv inden raketapparaternes udbredelse.Var skibet strandet tæt ved land, kunne klitboerne kaste et reb til skibet, eller besætningen sende en bøje med fastgjort tov ind mod land. Redningsformen betød, at klitboerne ikke skulle vove sig ud i de farlige bølger. Med udbredelsen at raketapparaterne kunne der opnås forbindelse til skibe, der var strandet op til 400 meter fra kysten. Var skibet strandet længere ude, var en båd eneste redning, og lokale mænd måtte sætte livet på spil.
Redningsbåden
Når der tales om en “københavnsk redningsbåd” dækker det over, at, de af staten udstationerede redningsbåde, alle var bygget på orlogsværftet i København. Bådene var bygget med luftlommer i konstruktionen og ventiler i bunden, så de selv i høj sø kunne holde sig flydende. Redningsbådene var højteknologiske i tiden, men klitboerne var alligevel ikke imponerede over den nye båd de havde fået. ”Angående båden mente Klitboerne, at den vel var fortrinlig derved, at den ikke kunne synke, men forresten »rullede« og ikke stod så fast som deres egne både, hvilke de langt hellere ville benytte, når de er forsynede med de samme indretninger som redningsbådene, hvormed de sikredes for at synke”.
Helt ringe har båden dog ikke været, for den var i brug ved flere af de følgende års redningsaktioner.
Følg os her: