Strandinger
Wanda af Odessa
15. marts 1902
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Denne funktion kræver at cookies er slået til. For at få vist indhold skal du slå cookies til i din browser og/eller acceptere cookies på dette website. OK
Ved 2-tiden om natten mellem den 14. og 15. marts 1902 kom strandfoged Knud Andersen Øe gående hjem fra Staby til Husby. Det var stille diset vejr med svag sydøstlig vind. Pludselig så han, at et skib sendte signalraketter op. En damper lå ca. 500 meter fra land.
Selvom skibet ikke umiddelbart så ud til at være i fare, blev hele det store redningsmaskineri sat i gang. Vedersø Redningsstation gik ud med redningsbåden ved daggry og bragte førstestyrmand Luciano Premuda i land for at telegrafere efter bjærgningsassistance fra Svitzer og for at underrette skibets redere i St. Petersborg og Trieste.
Den 15. marts faldt barometeret kraftigt, og kaptajnen lod hele besætningen bringe i land. Og ganske rigtigt: Vinden sprang om i nordvest, og det blæste op til frisk kuling med høj sø. Bjergningsselskabet Svitzer kunne intet stille op, skibet stod ikke til at redde, og Wanda kom aldrig ud at sejle igen.
Besætningen bestod af otte russere, to grækere, en italiener, to østrigere, en englænder og femten kinesere. Kineserne udgjorde fyrmandskabet. Da redningsfolkene gik ombord på Wanda, og de 15 kinesiske fyrbødere kom til syne over lønningen, troede redningsfolkene, at de var lutter kvindfolk med deres lange hårpiske, tykke filtsåler og flagrende gevandter.
Under opholdet i Ringkøbing fik kineserne nyt tøj: Et jakkesæt af blåt cheviot og nogen af dem nye sko. Kineserne blev fotograferet i købmandsgården sammen med Konsul Høy. Billedet blev senere solgt i stort oplag som postkort. De øvrige 13 besætningsmedlemmer er forsvundet ud af historien. Skibet kom hurtigt i folkemunde til at hedde ”Kineserskibet”, trods sit russiske ophav.
Kineserne har skrevet deres navne bag på dette foto. Navnene afslører, at de formentlig kom fra det sydøstlige Kina, og at de var fra underklassen. Måske er de påmønstret Wanda på Java, inden skibets afrejse mod Christmas Island i det Indiske Ocean. For siden at sætte kursen mod Nordsøen?
En stranding var ofte et kulturmøde mellem Vestjylland og verden. Alligevel var nogle møder mere specielle end andre – møder, der satte sig markante spor i eftertiden, som strandingen af Wanda.
På Strandingsmuseum St. George kan man læse mere om ”Kineserskibet” Wandas stranding og se en række bevarede genstande fra skibet. Herunder en kinesisk lakkuffert givet til Konsul Høj i Ringkøbing som tak for god behandling.
Følg os her: