Strandinger
Dolfijn af Groningen
Det lille ’Dolfijn’ af Groningen var måske ikke for alvor at sammenligne med en delfin. Men det var et nyt og moderne skib, bygget i stål i 1928 og motordrevet. Alligevel måtte det en tur ind i Jernkystens brænding.
På vej fra Skien i Norge med salpeter til Ringkøbing tog kaptajnen den 31. oktober 1934 lods ombord for at gå gennem Hvide Sande i aftenmørke.
Men vandstanden var usædvanlig lav, og ’Dolfijn’ tog grunden. Strøm og bølger førte det derefter 180 meter syd for søndre mole, og her lagde skibet sig fast i brændingen. Strandingen var udramatisk. Redningsbåden fra Hvide Sande bragte kaptajnens kone og barn samt en matros i land. Kaptajn H. Tuil og endnu to matroser kunne vade i land ved lavvande næste dag.
I Ringkøbing Amts Dagblad den 1. november læste man: ”Skibet staar fuldt af Vand, og det er tvivlsomt, om det kan bjerges”
Men da 1.100 af 1.700 sække salpeter var lossede, lykkedes det bjergningsfirmaet Svitzers ’Bjørn’ at trække ’Dolfijn’ fri. Resten af lasten blev losset i Esbjerg, hvor skibet også måtte i dok, før det igen var klar til at tage del i småskibstransporten i den østlige Nordsø.
De vanskelige besejlingsforhold på fjorden satte gennem århundreder begrænsninger for handel og udvikling i Ringkøbing. Først med åbningen af sluserne i Hvide Sande i 1931 fik sejladsen nogenlunde tålelige forhold.
Nu kunne mindre fragtskibe gå ind i fjorden. For fiskerbåden her er det vist ikke noget problem, men det var det altså for ’Dolfijn’.
Slusen i Hvide Sande blev ved med at være en flaskehals ikke mindst for Nordsøværftet i Ringkøbing. Her er den nybyggede coaster ’Elselil’ på vej igennem i 1961.
I 1976 blev coasterslusen bygget. Den bestemte i de følgende år maksimumstørrelsen for Nordsøværftets nybygninger, her ’Arktis Queen’ i 1989.
Nu ville ’Dolfijn’ ikke syne af meget i sammenligning, men den fandtes ikke mere. Den blev hugget op i 1973.
Foto: www.marhisdata.nl
Følg os her: