Strandinger
4. november 1916
Passagerdamperen Lusitania
Niels Bjerre slutter sit brev med at skrive, at ubåden sikkert havde meget ondt på sin samvittighed og deri havde han ganske ret.
U20 var en af Tysklands mest berømte ubåde under 1. Verdenskrig. Den var bygget på det kejserlige værft i Danzig og var den første ubåd med dieselmotor. Inden det forliste ved Vrist nåede det at sænke 36 skibe. Heriblandt passagerdamperen Lusitania.
Den 7. maj 1915 var Lusitania på vej fra New York til Liverpool. Syd for Irland affyrede U20 sine torpedoer mod det og skibet sank med 1198 passagerer ombord. Flere af de omkomne var amerikanske statsborgere og sænkningen af skibet blev derfor en medvirkende årsag til, at USA gik ind i 1. Verdenskrig på britisk side.
Tekniske data
Vægt: 837 tons
Længde: 50,5 meter
Bredde: 4,05 meter
Dybgang: 3,10 meter
Dykkedybde: 50 meter
Rækkevidde: 7600 sømil
Besætning: 35 mand inkl. 4 officerer
Kaptajn: Walther Schwieger
Foruden torpedoer var U20 bevæbnet med 1 stk. 8,8 cm kanon.
Souvenirs
Inden U20 blev sprængt i luften ødelagde den tyske besætning periskopet og alt, hvad der var af værdi i tårnet. Derefter blev sprængladninger placeret for- og agter på ubåden, men kun den ene blev udløst. Selvom man fandt vragstykker op til 1,5 km væk var ubåden derfor forholdsvis intakt.
U20 lå så tæt på land, at man kunne gå tørskoet om bord. Derfor blev der i den første tid fjernet ting fra ubåden af folk, som var ude efter souvenirs. Alt ombord på ubåden fra svensknøgler til skibsklokken var mærket ”U20”, men det betyder ikke, at alt der er mærket ”U20” er originalt. Der blev for eksempel lavet flere afstøbninger af skibsklokke og en kopi blev brugt som skoleklokke på Vrist Skole.
Souvenirjagten var dog ikke ufarlig. I vraget lå ca. 300 granater og i det ene udskydningsrør sad en torpedo, som ikke var detoneret ved eksplosionen.
Bjergning
I 1918 blev skroget af U20 købt af et københavnsk skibsophugningsfirma, som straks gik i kompagniskab med entreprenør Jens Rønn fra Harboøre. Metaldele blev herefter bjerget fra ubåden og renset, hvorefter det blev fyldt på tønder og solgt.
Der sprænges igen
Efterhånden sandede vraget af U20 til, så det til sidst kun var ubådens tårn, som ragede op over vandet. Da vraget med sin last af sprængstof udgjorde en fare for fiskerne og redningsbåden, krævede Marineministeriet at det blev sprængt i luften. Sprængningen fandt sted i august 1925.
Genstande fra U20
På Sea War Museum i Thyborøn kan man se en række genstande fra ubåden U20. Bl.a. ubådstårnet og kanoner.
Følg os her: