Strandinger
8.-17. november 1912
SVITZERS Bjergningsentreprise A/S
Da Edmond Gustave gik på grund, var dampskibe fra det professionelle bjergningsselskab SVITZER hurtigt fremme på stedet. Forklaringen er, at det lokale bjergelav i Fjaltring havde tegnet kontrakt med SVITZER, og gav selskabet besked, når der skete strandinger i deres område.
Kontrakten betød, at SVITZER fik adgang til opgaver og samtidig sikrede sig et godt samarbejde lokalt. Men aftalen var også fordelagtig for de lokale bjergelav. Efterhånden som skibene blev større og tungere, var det umuligt for bjergelavene at varetage større bjergninger uden professionel hjælp. Ved at samarbejde med SVITZER var de sikret indtægter fra alle bjergningsopgaver. Betalingen var en fast procentsats af bjergelønnen.
SVITZERs opgave bestod i at undersøge skibet, reparere det og bringe det flydende. Bjergningsdampere som ”Ægir” og ”Viking” var derfor bemandet med dykkere. Deres arbejde var at tætne huller i vraget og montere trosser, så skibet kunne trækkes fri.
Jens Kristian Rubys erindring
Edmond Gustaves besætning blev hentet i land af mandskabet fra Tuskær Redningsstation. Til stede på stranden var den 12-årige Jens Kristian Ruby fra Fjaltring:
”Mellem de reddede var der katolikker og jeg var vidne til noget jeg aldrig havde set før. Da redningsbåden var på vej ind, faldt mange af dem på knæ i bøn for dem, som kæmpede med havet. De slog kors for sig og bad knælende på den åbne strand. Ingen ventede, at nogen kom levende i land. Ved en utrolig kendskab til havet – deres båd – samt virkelige sømandskendskab lykkedes det. Redningsmændene forstod at udnytte slæbet. Da de kom ridende på den sidste bølge hørte vi tydligt føreren råbe ”ro væk”. Det betød at alle kræfter skulle lægges i og det blev de. Båden ligesom fløj op på stranden. Atter var der udført en redningsdåd, som vist aldrig før er præsteret magen til på den jyske vestkyst.
Vestjyderne plejer ikke at give deres følelser luft, men her var hæmningerne lagt væk for nogle øjeblikke. Alle stormede ned mod redningsbåden. De omfavnede dem ikke, men de sluttede sig om dem – vel for at ønske tillykke. Jeg ved det ikke. Jeg pilede hjem for at fortælle mor, det der var sket. Hun vidste ikke hvor alvorligt det var – eller måske vidste hun det? – men lidt efter kom Ole Harboesgård. Han var en rolig type, men dette var for meget for ham. Han kunne ikke lade være med at slå armene ud og med tårer sige: ”Anna – det er det største jeg nogensinde har oplevet.”
Med i redningsbåden var Jens Kristian Rubys far, bådmand Peder Chr. Jensen Ruby, og to af farens brødre. Farens fætter Peder Jensen Kjærsgård var bådformand, og en fætter til den 12-årige Jens Kristian passede redningsbådens slæb (drivanker).
Følg os her: