Strandinger
22. november 1903
Skibet og dets besætning
Barken Capella af Arendal var et jernskib, bygget i Bremerhaven i 1875. Skibet var på sin første tur for rederiet i Arendal, som havde købt det i Bremen kort tid før. 8 ud af den 15 mand store besætning kom fra Arendal, og tragedien ramte hårdt. I Arendal blev der derfor taget initiativ til en indsamling til fordel for de efterladte enker og børn. Blandt de øvrige omkomne var 1 nordmand fra Bergen, 3 tyskere og 3 danskere.
Strandingsauktionen
Capella var lastet med rødt fyrretræ. Her er Peder Hansens erindringer om auktionen:
”Dette skibs ladning bestod af tømmer. Særlig planker i forskellige dimensioner, som af havet blev kastet ind på strandbredden både syd og nord for strandingspladsen. Havet var så fyldt med tømmer ind mod land, at bølgerne ikke kunne bryde for det.
Auktionen blev holdt når der var kommet passende op. Ved disse mødte der mange fremmede købere. Særlig trælastgrosserer fra Lemvig, Struer, Skive, Viborg og flere købte en del. Vognmændene her omkring fik travlt med at køre tømmer til Bonnet og Ramme stationer, hvor det blev indladet i jernbanevogne til de forskellige købere.
Det varede det meste af vinteren og gav god fortjeneste til arbejdere og fiskere, som særlig på denne årstid ikke tjente noget af betydning. Dengang kendte vi jo ikke noget til arbejdsløshedskasser, hvor de kunne henvende sig til, når der ikke var arbejde at få.
Dog hvilede der over hele befolkningen noget tungt. Glæden over den gode fortjeneste var ikke så stor, som hvis vi havde kunnet få besætningen bjerget levende i land.”
Spor efter Capella af Arendal
Huset ”Capellas Minde” Vesterhavsgade 11, Ferring. Opført 1904. Bygningstømmeret bestod af strandingsgods fra Capella af Arendal.
I 2007 dykkede professionelle dykkere på vraget af Capella. Den forreste del af skibet lå da i et hul i havbunden, 5-30 meter ude, umiddelbart syd for høfte B. Det formodes, at agterskibet ligger begravet ved yderenden af høfte B.
Følg os her: