Redningsvæsen
Thyborøn Redningsstation
Redningsstationen i Thyborøn startede ud som raketstation i 1851 og lå i kvarteret, hvor kirken er i dag. I 1881 blev stationen også udstyret med en redningsbåd, som stammede fra Flyvholm Redningsstation. Dernæst ’arvede’ stationen redningsbåde fra Blokhus, Vestagger og Tuskær, indtil den i 1892 blev forsynet med en ny redningsbåd, og der blev opført et bådhus. Heste til at transportere båden med måtte dog tilkaldes fra Harboøre indtil 1923, hvor stationen blev udstyret med en traktor til formålet.
På billede ses bådhuset, som er opført i 1933 på Thyborøn havn. Herfra kunne båden fires ud i vandet via et skinneanlæg. Thyborøn fungerer stadig som redningsstation, og den nuværende bådehal fra 1993 er opført samme sted som den gamle.
Hermods stranding 1916
”Aar 1916 den 3de Januar Formiddag Kl. 2 ½ strandede i Christen Knoppers Strandlen Dampskibet ”Hermod” af Göteborg” står der i redningsprotokollen fra Thyborøn Redningsstation. Opsynsmanden Anders Christensen skrev videre i protokollen, at han telefonerede til Flyvholm Redningsstation efter heste til transport af redningsbåden. Mandskabet fra Flyvholm var først på stedet og fik kontakt med skibet med redningsraketter, men ”Besætningen ville ikke gaa i Redningsstolen”, og derfor gik Flyvholm redningsbåd ud og ”landede Kl. 7 med 11 Mand.” Samtidig kom Thyborøn redningsbåd, og kl. 7.30 gik den ud ”og indtog resten af Besætningen 7 Mand.” Besætningen blev efterfølgende indkvarteret hos områdets strandfogeder. I de følgende dage blev skibet på grund af blæsende vejr kastet længere ind mod stranden og stod til sidst kun 10 meter fra land.
Redningsaktionen af Hermod er et typisk eksempel på, hvordan redningsstationerne arbejde tæt sammen. Hermods besætning blev reddet af to forskellige både – hver med en 12 mands besætning. Den løbende telefonkontakt mellem stationerne var af stor vigtighed.
Kystredningstjenesten – Thyborøn Redningsstation
I dag er Redningsvæsenet omdøbt til Kystredningstjenesten og er en del af Forsvaret under Søværnet. Kystredningstjenesten råder over 21 redningsstationer på landsplan. Thyborøn Redningsstation dækker kysten mellem Thorsminde og Hanstholm samt den vestlige del af Limfjorden.
I dag bliver der skelnet mellem deciderede redningsaktioner og assistanceopgaver, så som hjælp til fartøjer, der ikke selv kan komme i land, men som ikke befinder sig i en faretruende situation. Redningsstationerne yder også hjælp til lystfiskere og surfere. Faktisk råder Thyborøn Redningsstation også over en hjertestarter og tager sommetider også ud til hjertestop i lokalområdet.
Alarm 17. januar 2017
Thyborøn Redningsstation bruger Facebook til at fortælle om deres arbejde, og den 17. januar 2017 blev følgende slået op: ”Thyborøn Redningsstation blev natten til tirsdag alarmeret af havnevagten, da en coaster fik problemer, da den skulle forlade limfjordskajen i sydhavnen. Coasteren havde ved afgang mistet styringen i den kraftige strøm og var strandet på østsiden af sejlrenden. Efter tilladelse fra miljøvagten ved JRCC kunne Martha Lerche forsøge at holde coasteren klar af en rød bøje og op imod strømmen så den selv kunne bakke af sandbanken. Det viste sig at være lidt besværligt i den kraftige strøm men efter ca. 2 timers tovtrækkeri lykkedes det at frigøre coasteren som kunne fortsætte til holland med ca. 4500 tons søral .”
Billedet er fra redningsstationens Facebookside.
Redningsbåden
Redningsbåden er af stor vigtighed for redningsbesætningen – både før i tiden og i dag. Redningsfolkene må kunne stole på bådens sødygtighed for beredvilligt at kaste sig i den og gå ud i storm og orkan for at redde nødstedte. Derfor er redningsbåden et diskussionsemne mellem redningsfolk og ministerium. Der er kommet mange forslag og blevet afprøvet mange typer både gennem tiden. Ofte er der sket tekniske ændringer efter en ulykke, fordi den har ført til analyser af ”hvorfor det gik galt”.
De tidlige redningsbåde var robåde beregnet til en besætning på 12 mand. Da man begyndte at bygge motorredningsbåde i 1914, fik bådene numre, så man bedre kunne holde styr på dem, hvis de blev flyttet til en anden redningsstation.
Materiel på Thyborøn Redningsstation
I 1933 fik man i Thyborøn motorredningsbåd nummer 20 – MBR 20. Der var stadig tale om en åben båd. Redningsmandskabet bestod af 10 personer, hvoraf de 8 skulle ro båden i tilfælde af motorstop. Da MBR 20 blev taget ud af tjenesten i Thyborøn i 1973, blev den afløst af MRB 35, som var en større og mere moderne motorredningsbåd. Den havde 2 dieselmotorer og et lukket styrehus.
I dag hedder redningsbåden i Thyborøn Martha Lerche og er fra 1989. Men der er en ny redningsbåd på vej. To mand fra Thyborøn Redningsstation sidder sammen med Skagen og Hanstholm Redningsstationer i et udvalg, som er med til at definere, hvad den nye båd skal kunne. Først og fremmest skal den kunne gå ud på Nordsøen i hårdt vejr, og samtidig skal den have mere motorkraft, så den kan assistere de helt store skibe.
Thyborøn Redningsstation råder i dag også over hurtigbåden FRB16, en tjenestebil, samt en lille båd der kan spændes efter bilen.
Følg os her: